NL
In Nieuwsbrief 8 (dec. 2008) van het Internationale
Mondharp Genootschap werd door Lucy
Wright over
de Souterrain Sessies geschreven:
´De Souterrain Sessies´ is een vierdelige bloemlezing, geïnspireerd
op de jaarseizoenen, beginnend met Lente,
Zomer, Herfst en Winter.
Achterop het CD-hoesje staat: ‘de drie spelers verontschuldigen zich op
voorhand aan het publiek omdat hun speelstijl met niets te vergelijken is.’
Maar ondanks deze uitspraak brengt hun experimentele aanpak geen enkele klank
voort die moeilijk te waarderen zou zijn. Van de vele CD’s die ik met
vrienden uitwissel is deze CD-reeks bijzonder in trek, door diezelfde
vrienden omschreven als meditatief
en kalmerend.
Want het gaat hier om muziekopnamen met een unieke, warme en oorspronkelijke
weerklank. Misschien laten de composities van Mondharptrio Aubergine zich nog
het best omschrijven als onderzoekingen naar de omvangrijke mogelijkheden in
het mondharpspel. Doordat het instrument door hen op verschillende manieren
wordt bespeeld, klinken ook talloze klanknuances van het instrument door. Het
blijkt
dus veelzijdig te kunnen worden gebruikt.
Tevens geldt de CD-reeks als
een proef voor de boventoonharmonieën tussen de drie mondharpers
die in toonstemming zodanig
op elkaar afstemmen,
dat elk nummer weer
afzonderlijk uitgroeit tot
een boeiende uitvoering.
Eén van de hoogtepunten van
CD 1, ‘Lente’ is voor mij “John Wright Ouverture”, niet alleen gevoelsmatig,
maar ook omdat het een prachtig melodisch muziekstuk is waarin de speelstijl
van de man wiens naam met de titel is verbonden, ook daadwerkelijk wordt
uitgelicht.
|
ENG
In Newsletter
8 (Dec. 2008) of The International
Jew’s harp Society, a reviewby Lucy
Wright about
the Underground Sessions:
’The Underground Sessions’ is a four
part anthology inspired by the cycle of the seasons, beginning with Spring, Summer, Autumn, and
the 4th CD as Winter.
The sleeve notes offer the following disclaimer, ‘The three players apologise
that they play in a style that is hard to compare to any other,’ but such
experimental approaches have not produced a sound that is difficult to
appreciate.
Of
many of the CDs I have shared with my friends, this series has been
particularly popular, described as meditative
and chilled out.
These
are records with a unique sound
and a warm, primal resonance. Trio Aubergine's compositions can perhaps best
be described as explorations of the vast possibilities offered by the Jew´s
harp, revealing so many nuances of this versatile instrument.
It
is also an exercise in harmony, with three players, so in tune with one
another, while providing fascinating independent performances.
One
of my highlights from CD 1, 'Spring' has to be the “John Wright Overture”,
not just for the sentiment but also because it is a great melodic piece which
really does evoke the playing style of its namesake.
|