!

For a reaction, a question, a noteworthy fault,
a new suggestion or for unknown Jew's harp-types
worth of a review on this website....
please, click on
this patch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instructions for playing the Génggong

 

Choose your language:

DUTCH

ENGLISH

 

 

 

 

SPEELINSTRUCTIES VOOR DE GÉNGGONG VAN BALI
[gng = génggong]


1.
Pak het stuk textiel aan de gng in de hand waarmee je wilt spelen (dat kan kinks of rechts zijn) en wikkel de hand éénmaal ermee in zodanig dat de duim en de wijsvinger van de speelhand het uiteinde (daar waar de naald zit) geklemd kan houden. Het houten uiteinde zit tussen duim en wijsvinger in geklemd. Klemspanning is in zekere mate noodzakelijk daar het een "gronding" (aarding) geeft voor de klankwekking van de klankbron. Houdt het doorslaan van de lamelnaald vrij.

2.
Zorg met deze hand voor een stabiel geheel. Het betekent dat het stuk textiel goed strak om de hand komt te zitten, maar ook dat duim en wijsvinger druk kunnen blijven uitoefenen op het uiteinde. De stabilizerende houding van deze ene hand is de basis voor het hele gng-spel.

3.
In principe kan de gng worden aangeslagen zonder dat daarvoor de stabiliteitsfactor van de snijtanden nodig is (zoals bij de meeste metalen mhp-en). Plaats dus de gng nooit tegen je tanden!

4.
Met de andere hand houdt men het palletje en het koordje vast. De trekrichting laat zich raden, maar dient bij een goede spelontwikkeling uiterst nauwkeurig te worden gericht. Hij dient kaarsrecht te liggen in het strakke verlengde van de lamelbasis en de middelste loodlijn van het instrument. Zuiverheid hierin krijg je na een tijdlang oefening.

5.
De impulserende aanslag is zeker de moeilijkste factor in het gng-spel. Het duurt enige tijd voordat dit beheerst wordt. De pal moet met een korte ruk naar het einde van het koord worden getrokken, zoals onder 4. beschreven. Het is van groot belang dat de spankracht die in het koordje ontstaat, onmiddelijk teniet wordt gedaan door een directe korte terugwijking van het palletje in de richting van de mondharp. Het koordje dat door de harde impuls op spanning wordt gebracht moet onmiddelijk worden ontspannen. Doe je het niet dan kan de lamel in het kader niet eens vibreren of klank voortbrengen

6.
Hetgeen dat in 4. en 5. werd beschreven, moet tot één handeling vergroeien. Dan pas krijgt de gng-naald de gewenste amplitude en kan de lamel voor de getuite lamel worden gehouden en begint de lange weg van het leren ontdekken van ritmen en boventoonspel. Breng de gng met de lamel (bolle zijde buiten houden) naar mondopening zodat de kwetsbare naald in en uit de mondopening kan bewegen. Tuit de lippen naar eigen believen. Gebruik geen tanden. Wees rustig en constistent met in- en uitademen. Denk aan de stabiliteit van de ene hand, en aan de pulserende trekrichting van de andere hand. Bedenk ook dat de gng een van de allermoeilijkste mondinstrumenten is die we kennen vanuit het Verre Oosten. Maar het is een wonderlijk mooi instrument met vele klankgeheimen. Beluister ook de traditionele gng-muziek die veelal hier in West-Europa verkrijgbaar is. Bouw een referentiekader op van het traditionele gng-spel. Vragen hierover kunnen gesteld worden per e-mail. Veel geluk met dit markante maar moeilijke instrument.

groeten Phons Bakx

click voor engels

 

 

 

 

 

 

Instructions for playing the génggong (short: gng)

One of the most dynamic sound in the wooden Jew’s harp tradition can be found in the principle of the Balinese génggong. The gng is a hard instrument to play, that’s to say, it demands intensive physical efforts. Here I mention the a-b-c which may guide you to a satisfying playing-result.

You need one hand for stabilizing the gng, the other hand to traction the chord & wooden cross-ratchet.

1. Take up the textile part from the gng and wrap up your stabilizing hand with it just one time, in such a way that your thumb & indexfinger of this hand pinch in the frame-end of the gng. Mind that the the thumb & indexfinger do not hit the needle-part of the lamella, which vibrates to and fro the gng-frame. Hand & textile plus thumb & indexfinger has to form a strong stabilization for the tractions of the chord & cross-ratchet.

The principle of the gng is that it can be struck without holding the gng in front of the mouth. It is a good way to examine your playing technique while you look upon the stabilization & the (tr)actions of your hands. Like the most bamboo Jew’s harps in the world, the gng doesn’t need to be held against your teeth, (compared with the metal Jew’s harp). The act of traction might be the most difficult part of the gng-technique.

Instructions for the other hand:
2. take the chord & cross-ratchet in the other hand, so that its indexfinger is just stretched out in front of the cross-ratchet. The traction (or jerk) is in the direction of the (outgoing) extended axis of the gng-length. It has to be tractioned as straight as an arrow (horizontal and vertical). The traction has to be rather strong and quick, like little jerks. Very important is that when you reached the end of your outgoing jerk with the chord & cross-ratchet, return quick as possible a little backwards. It’s necessary that the chord immediately is unbend and slack, for otherwise the lamella can not vibrate free to and fro the frame! It demands quite a lot of excercising before you reach an optimal result.

The mouth
the gng must be held in front of the opened mouth, just in this position that it is easy for the lamella-needle in a to & fro full amplitude, to enter the mouth-opening. Take care of the upper-part of the gng-lamella (I call it the needle) because it can break easy.

 

 

Good luck & greeting from Phons Bakx

Back to reviews wooden Jew's harps