!
For a reaction, a question, a noteworthy fault,
a new suggestion or for unknown Jew's harp-types
worth of a review on this website....
please, click on
Instructions for playing the Génggong
Choose your language:
SPEELINSTRUCTIES VOOR DE GÉNGGONG VAN BALI
2.
Zorg met deze hand voor een stabiel geheel. Het betekent dat het stuk textiel goed strak om de hand komt te zitten, maar ook dat duim en wijsvinger druk kunnen blijven uitoefenen op het uiteinde. De stabilizerende houding van deze ene hand is de basis voor het hele gng-spel.
3.
In principe kan de gng worden aangeslagen zonder dat daarvoor de stabiliteitsfactor van de snijtanden nodig is (zoals bij de meeste metalen mhp-en). Plaats dus de gng nooit tegen je tanden!
4.
Met de andere hand houdt men het palletje en het koordje vast. De trekrichting laat zich raden, maar dient bij een goede spelontwikkeling uiterst nauwkeurig te worden gericht. Hij dient kaarsrecht te liggen in het strakke verlengde van de lamelbasis en de middelste loodlijn van het instrument. Zuiverheid hierin krijg je na een tijdlang oefening.
5.
De impulserende aanslag is zeker de moeilijkste factor in het gng-spel. Het duurt enige tijd voordat dit beheerst wordt. De pal moet met een korte ruk naar het einde van het koord worden getrokken, zoals onder 4. beschreven. Het is van groot belang dat de spankracht die in het koordje ontstaat, onmiddelijk teniet wordt gedaan door een directe korte terugwijking van het palletje in de richting van de mondharp. Het koordje dat door de harde impuls op spanning wordt gebracht moet onmiddelijk worden ontspannen. Doe je het niet dan kan de lamel in het kader niet eens vibreren of klank voortbrengen
6.
Hetgeen dat in 4. en 5. werd beschreven, moet tot één handeling vergroeien. Dan pas krijgt de gng-naald de gewenste amplitude en kan de lamel voor de getuite lamel worden gehouden en begint de lange weg van het leren ontdekken van ritmen en boventoonspel. Breng de gng met de lamel (bolle zijde buiten houden) naar mondopening zodat de kwetsbare naald in en uit de mondopening kan bewegen. Tuit de lippen naar eigen believen. Gebruik geen tanden. Wees rustig en constistent met in- en uitademen. Denk aan de stabiliteit van de ene hand, en aan de pulserende trekrichting van de andere hand. Bedenk ook dat de gng een van de allermoeilijkste mondinstrumenten is die we kennen vanuit het Verre Oosten. Maar het is een wonderlijk mooi instrument met vele klankgeheimen. Beluister ook de traditionele gng-muziek die veelal hier in West-Europa verkrijgbaar is. Bouw een referentiekader op van het traditionele gng-spel. Vragen hierover kunnen gesteld worden per e-mail. Veel geluk met dit markante maar moeilijke instrument.
groeten Phons Bakx
click voor
engels
Instructions for playing the génggong (short: gng)
One of the most dynamic sound in the wooden Jew’s harp tradition can be found in the principle of the Balinese génggong. The gng is a hard instrument to play, that’s to say, it demands intensive physical efforts. Here I mention the a-b-c which may guide you to a satisfying playing-result.
You need one hand for stabilizing the gng, the other hand to traction the chord & wooden cross-ratchet.
The principle of the gng is that it can be struck without holding the gng in front of the mouth. It is a good way to examine your playing technique while you look upon the stabilization & the (tr)actions of your hands. Like the most bamboo Jew’s harps in the world, the gng doesn’t need to be held against your teeth, (compared with the metal Jew’s harp). The act of traction might be the most difficult part of the gng-technique.
Instructions for the other hand
:The mouth
Good luck & greeting from Phons Bakx
Back to reviews wooden Jew's harps