Mondharpen in Zeeland Als archeologische
vondst in de Zeeuwse bodem gaat de mondharp terug op een ver verleden, ook
al staat het Zeeuwse eilandenrijk in het Scheldebekken geheel niet bekend om mondharpmuziek.
Niettegenstaande kwamen in de slikken van de
verdronken zestiende-eeuwse dorpen als Nieulande (Reimerswaal), Westenschouwen
(Schouwen) en het fort Keizershoofd (Valkenisse) enkele tientallen verweerde
mondharpexemplaren tevoorschijn als vertegenwoordigers van de late middeleeuwen.
De meeste van hen waren gesmeed uit staal afkomstig uit de Beierse stad
Neurenberg.
‘Mondharp Mozaïeken’ Aan het einde van de
twintigste eeuw grijpt op Zeeuwse bodem andermaal het mondharpspel om zich
heen, zij het aanmerkelijk uitgebreider. Mondharp had eenmaal naam als attribuut
behorend tot het hippiecultuurtijdperk, en in de eindjaren ’60 waren het
de cultuurvorsers en aanhangers van het hippiedom die het instrument van hun
reizen door Voor-Indië en India bovendien mee terugnamen naar Nederland. Als
zodanig hing het instrumentje – in Zeeuws-Vlaanderen inheems en vanouds bekend
als het ‘speeltje’ - aan een koordje om de hals van
Karel Korfker, een beeldend kunstenaar die in de beginjaren ’70 in het Zeeuws-Vlaamse
polderland was neergestreken. Geregeld formeerden er zich in diens keuken
spontane ensembles rond Karel’s oriëntaalse invocaties, aangevuld door hemzelf met herdersfluit of mondharp. Dit gegeven op zich
zette jaren later inspirerend aan tot het samenstellen van twee radio-uitzendingen
over de mondharp op de Middelburgse radiopiraat Radio Als Middel in 1985. Samensteller
hiervan was Phons Bakx. De piraat werd abrupt door de toenmalige PTT politieel
opgebracht en wat op tafel bleef liggen was het onvoltooide radiodraaiboek
over dit uitheemse volksmuziekinstrument. Maar in de daaropvolgende jaren zou
Bakx maar liefst vierentwintig ‘Mondharp Mozaïeken’ met eigen hand
componeren. Op goedkope Oostenrijkse mondharpjes bracht hij ze ten uitvoer,
geholpen door de meersporen-opnametechniek die de meerstemmigheid van het
boventoonklankspel op band goed tot zijn recht liet komen. Die archiefopnamen
zouden pas in 2004 door Stichting Antropodium integraal op CD worden uitgegeven.
De ‘Mondharp Mozaïeken’ hebben gegadigden uit de directe omgeving geïnspireerd
de mondharp ter hand te nemen en hem te ontdekken. Van Middelburgs Mondharp Ensemble is op
YouTube te horen: Sardische liederen van oorsprong: àNon
Ti Sonni 2:14 / àBallu
sa Trunfa 2:16 / Mondharpboek ‘De Gedachtenverdrijver’ Vanaf die dagen
verbreidde het mondharpspel zich niet enkel in Zeeland, maar in heel Nederland,
in België en zeker ook voor een deel in de Franse volksmuziekwereld. Het zou
invloed uitoefenen op die plaatsen in de wereld waar de mondharp reeds geliefd was. Alleen al vanwege de ongeloofwaardigheid
acht uur lang onafgebroken mondharpmuziek over de radio uit te zenden,
leverde de VPRO wereldnieuws op.
De vertolking op de
mondharp zette zich niet alleen door in het solospel van Phons Bakx, maar ook
nam de interesse toe vanuit buitenlandse cultuurmusici en instrumentalisten.
Noemenswaardig in dit verband is de samenkomst van Dris Alexander, Renadi Santoso, Franky Berhitu, Kělas van de
Gruiter met Phons Bakx en het rijktonige
Indonesische muziekinstrumentarium van bonang, rayong, suling, saron,
kěndang met de houten mondharp van Bali, genaamd génggong. Aanvankelijk heette het
gelegenheidensemble Gamelan Gengénggonggan
àDiluar
Dengan Burung Dan Angin (1993) 3:27 Later (in 1999) toen
het ensemble de naam veranderde in Orang
Génggong, werd er aan dit klankinstrumentarium een individuele Pencak Silat-krijgsdans
toegevoegd door André Kleeman. àPencak
Silat-dans / Orang Génggong (in
Zeeuwse Bibliotheek) 13:05 Enkele gelegenheidduo’s Petra Kwekkeboom /
Bombay Talkie / Enno Meijers / Peter Kersten / Salvatore Aragoni / Izz van Elk
/ Kendall Rownd Ook Franky Berhitu en Phons Bakx vormden binnen deze formatie
ook weer een gelegenheidsduo waarin de basis voor traditioneel-geïnspireerde
muziek uit de Indonesische Archipel werd gevolgd. Op YouTube: à Mondharpers in Zuid-Beveland Phons Bakx & Enno Meijers vormden een vast mondharpduo, dat geregeld in
binnen- en buitenland optrad, waardoor het voor hen ook mogelijk werd nieuwe
wegen te ontdekken. Kwintes Ensemble: vierstemmig mondharpkoor In 1999 verdubbelde
het duo Meijers & Bakx zich tot
een viertal onder de naam Kwintes
Ensemble [àWederwaardigheden van het Kwintes Ensemble (1999-2002)]. Izz van Elk
(Goes) en André Houwing (Vlissingen) vulden het tweetal aan om het ondoordringbare
woud van meerstemmige harmonie en polyritmiek in cultuur te brengen. Alras stond André Houwing zijn
plaats af aan Peter Kersten, oud-speler
van het MME en MMT.
Het Kwintes Ensemble bleef op muziekpodia in
Nederland en België verschijnen. Hun uitvoeringen werden gelijk een Mondriaan-kleurencompositie,
vanwege het visuele accent van felgekleurde overhemden in wit, geel,
blauw en rood die hun vierstemmigheid benadrukte. Ondanks het enthousiasme
en de diepgang in de bizarre tonenwereld van de mondharp ging de kleurrijke groep
in 2002 ter ziele. Er was sprake van een opsplitsing in twee duo’s: Bakx/van
Elk en Kersten/Meijers. Zeeuwse Mondharpers in Radio Filharmonisch Orkest Vanuit diezelfde
dagen dateren de uitnodigingen voor twee van de vier mondharpers tijdelijk
plaats te nemen in het Radio
Filharmonisch Orkest. De ‘Holidays’-symfonie
van Charles Ives werd uitgevoerd
in het Amsterdams Concertgebouw en de Utrechtse Vredenburg, resp. onder leiding
van de dirigenten Mark Elder en Lawrence Renes. In de passage ‘Barn
Dances’ in het onderdeel “Washington’s
Birthday”, klinken twee mondharpen voor korte tijd in de symfonie door,
die in de eerste invitatie door Bakx/Meijers,
en in de tweede invitatie door het duo Kersten/Meijers
werden bespeeld. Mondharpduo Aubergine Het eerste duo
doopte zich direct al na een optreden in het Brusselse Muziekinstrumentenmuseum
tot àMondharpduo
Aubergine vanwege
de donkerrode kleding die beide spelers op dat moment toevallig droegen. Duo Aubergine
vervolgde de eerstkomende jaren duurzaam zijn weg en begroette in het voorjaar van 2006 als derde speler van het trio, de
Vlissinger Janus Filius. Met hem zou het trio het Vijfde Internationale
Congres van de Mondharp in het Amsterdamse Muziekgebouw aan ‘t IJ met een inauguratieconcert openen. Janus Filius bleef
in het trio aanwezig. Mondharptrio Aubergine ontleent eveneens zijn naam
aan de donkerrode aubergine-kleur van de mondharpers die zij tijdens een
optreden als kleding dragen. |