KWINTES
ENSEMBLE
(1999-2002)
één van de
zeldzame mondharpensembles
dat zijn muziek vierstemmig
vertolkte
t
|
|
Phons Bakx mondharp, houten
mondharp
Enno Meijers mondharp
Izz van Elk mondharp, bodhrán, udu, regenstok, clavis
Peter Kersten mondharp
|
Wederwaardigheden
van het Kwintes Ensemble
Het Kwintes Ensemble uit Middelburg (NL)
was een vierkoppig ensemble
dat zo goed als volledig afstand nam van de mondharp als oorspronkelijk
volksmuziekinstrument.
De Kwintes-mondharpisten gebruikten bij voorkeur de klankmogelijkheden die de
mondharp een
speler zelf oplevert (idiomatisch), en dat staat haaks op het gebruik van de
mondharp in de
traditionele volksmuziek. Afhankelijk van de cultuur staat het instrument
meer in ritmische
combinatie met andere muziekinstrumenten, alsook met de volkszang die in
zekere zin vastligt.
Als de mondharp andere muziekinstrumenten ritmisch begeleidt, dan gaat dat
vaak ten koste
van een groot deel van zijn zogeheten boventoonkleuringen.
|
In het Kwintes-repertoire ´nemen´ de
mondharpcombinaties ´zelf het woord´, niet ongebruikelijk als speelwijze in
de hedendaagse muziek, maar wel in de kringen waar de mondharp prominent
klinkt. Zodoende componeerde Kwintes
Ensemble zijn eigen muziek en koos op bepaalde momenten ook bewust voor
improvisatie. In een enkel geval werd aan de mondharpmuziek een andersoortig
slaginstrument toegevoegd, zoals in àWater,
Druppels 4:38. De structuren die Kwintes Ensemble
waren soms zo ingewikkeld dat de spelers er soms zelf niet meer uitkwamen,
zoals bijvoorbeeld de structuur van hun muziekstuk àVijf-verhoudt-zich-tot-Drie 3:26.
|
Bewerkingen en adviezen voor de Kwintes-composities werden in bepaalde
regelmaat gegeven
door de hedendaagse componist Douwe Eisenga.
Daardoor maakte het viertal vaak gebruik van kwintenparen in hun muziek. Voor
elke compositie kozen de vier musici elke mondharp
nauwgezet op toonhoogte uit, waardoor er wonderlijke, meerstemmige
tooncombinaties ontstonden. -- Het ensemble speelde op
talloze mondharpen van hoogwaardige kwaliteit
afkomstig uit de Oosterse wereld zoals Gorno-Altaï, Bali, India, Japan, Îles
Marquises en Jakoetië (Sakha), maar ook uit Europa, zoals Nederland,
Noorwegen, Oostenrijk en Hongarije. Peter
Kersten was de speler binnen het viertal die geïnspireerd was zijn
mondharpen zelf te smeden.
|
Het ensemble dat merendeels in België optrad,bestond van 1999 tot eind 2002,
en het ging bijna ten
onder aan zijn eigen “overstructurering”. Maar het ensemble hanteerde ook een
vrijer klankspel, zoals
in de nummers àGeillis
Dvncane 6:46 en àStryk-n-Zet 5:41 . Uiteindelijk kwam in december een einde aan het kleurige
Kwintes Ensemble en zou het viertal zich opsplitsen in twee duo´s: Mondharpduo Aubergine [Bakx/van Elk àDialogue
de Sourds 2:38] en het mondharpduo Meijers/Kersten
(geen opnamen voorhanden) dat
zich destijds concentreerde op deelname aan de uitvoeringen van
Charles Ives’ “Washington’s Birthday”
uitgevoerd door het Radio Philharmonisch Orkest.
Overige muziekopnamen van het Kwintes Ensemble: àT.V.
Omroep Zeeland ‘Springtij’ (2001) 7:57
àRitme
Tix 4:48
/ àTransboog 6:09 / àRonddraaiende
Tonen 4:47
en àHet
Loco Motief 3:30.
>>graag
terug vanwaar ik kwam
|